Prachtig Mompox!

31 juli 2018 - Mompós, Colombia

Varen Buenas Tardes,

Na een kort nachtje namen we afscheid van papa en Dorien. We gingen dit keer niet met een lijndienst maar met nog een ander stelletje in een privé transport. Dat was met name voor Wes een stuk comfortabeler. Het was een tocht van 5 uur met een heel slecht wegdek, de chauffeur moest allerlei kuilen ontwijken. Rond 10.15 kwamen we aan in Boutique hotel Bioma, een heel knus hotel met hele vriendelijke mensen. We kregen nog een Ontbijtje en mochten daarna onze kamer al in. Anders als in Nederland zijn de tijden om in en uit te checken hier wat flexibeler. De contactpersoon van de reisorganisatie had gebeld en het hotel had gewoon geregeld dat wij in onze kamer konden. We hebben eerst een paar uurtjes geslapen omdat we super moe waren.

Daarna liepen we een rondje door  door Mompox. We zagen al veel prachtige gebouwen maar verder was er heel weinig te beleven. Het was zondag dus voor de bevolking een rustdag, dit merkte je heel goed. In de avond aten we in een restaurantje tegenover het hotel. De volgende ochtend om 9 uur startte onze stadswandeling dus we moesten weer op tijd op staan.

Voor de stadswandeling kwam een gids en een jongen die in het Engels vertaalde. Wat een onwijs vriendelijke mannen en wat waren zij trots op hun stad. Mompox staat sinds 1995 op de Unesco wereld erfgoedlijst. Mompox heeft een flink historisch verleden. Het is was de eerste stad die onafhankelijk werd van de Spanjaarden maar werd eerst ook door hen gesticht. De Spaanse invloeden vind je terug in de architectuur van het stadje, dit is vergelijkbaar met Spaanse architectuur in Sevilla m. We kregen alle kerken te zien in het stadje, maar liefst 6. Ooit waren het er 7. Bij elke kerk had de gids vanalles te vertellen. De begraafplaats was ook erg indrukwekkend. Deze is ontstaan in de tijd dat er Cholera heerste in de stad, de mensen legden de lijken achter in de tuin in het water waarmee ze zich ook waste en waarmee ze kookten hierdoor vielen er nog veel meer doden. In die tijd bedacht een belangrijk iemand waarvan ik de naam niet meer weet ( oeps) dat de begraafplaats moest komen.

De stadswandeling was erg indrukwekkend en leuk we hebben daar echt van genoten. Ondanks dat het er bloedheet was en tijdens de wandeling een tropische regenbui los barstte waardoor de straten direct blank stonden.

In de middag gingen we met de Engelstalige gids een boottocht maken over de Rio Magdalena.  Deze werd wel eventjes uitgesteld omdat er weer een flinke regen en onweersbui losbarstte. Het klaarde snel op en we vertrokken. Tegelijkertijd met ons vertrokkene en groep Nederlanders ook voor een boottocht. De gids was erg onder de indruk van onze taal. Hij gaf aan dat hij er echt helemaal niets van begreep en ook niet goed wist welke taal het was. Inmiddels waren we goed gewend aan de gids en hebben we gezellig gekletst over van alles en natuurlijk  vertelde hij ons alles over de boottocht. De tocht was een prachtige route richting een van de moerassen. Langs de kanten zagen we dorpjes en mensen die zich wasten in de rivier. Die mensen hebben alles op hun eigen land van vis tot groente fruit en vlees het lijkt erop dat ze het misschien wel beter hebben dan vele andere Colombianen. Eenmaal terug op de kade gingen we naar het hotel en namen we afscheid van onze gids.

In de avond genoten we van een van de beste biefstukken die we ooit op hebben. Heerlijk samen in het restaurant met een wijntje. Een mooie afsluiting van 2 geweldige dagen in Mompox.

De terugreis naar Cartagena duurde erg lang. Ruim 6 uur zijn we onderweg geweest. Morgen vertrekken we naar onze laatste bestemming de Rosario Eilanden  9 uur vertrekt de boot.

Dit was het weer!

Hasta Luego!

Sonia diner voor 2

1. Theo de Graaff:
    1 augustus 2018
    Fijn dat jullie daar een mooie tijd doorbrengen, en het is erg leuk de verslagen van je te lezen.
    Maak er op jullie laatste bestemming nog een mooie tijd van.
    Groet Theo.
  2. Piet Hanemaaijer:
    2 augustus 2018
    Lieve Wesley en Sonia
    Mama laat weer weten via Piet mijn reactie op je reisblog
    Wat een prachtig mooi omschreven verhaal. Zo trots op jou lieve Sonia. Prachtige foto’s. Jullie staan er stralend op.
    In de avond genoten we van een van de beste biefstukken die we ooit op hebben. Heerlijk samen in het restaurant met een wijntje. Een prachtige foto van jullie samen. Het is te zien op de foto dat jullie zo genieten.
    Wij genieten van de mooie verhalen en foto's Mama, Els, Dineke, Peter en Ria. Wij volgen allemaal jou reisblog die heel erg mooi is. We wensen jullie een mooie boot tocht toe naar jullie laatste bestemming. En mooie dagen toe op de Rosario Eilanden .
    Veel liefs en een dikke kus xxx van mama. Tot maandag. Wij wensen jullie een goede reis weer terug lieve Sonia en Wesley.
  3. Helma:
    2 augustus 2018
    Intensief, vermoeiend en vooral blijft het indrukwekkend. Prachtige foto's. Hier blijf je nog lang over praten en van nagenieten. Veel plezier op die mooie eilanden.